"K vyhledání bude potřeba VIN motoru a číslo protokolu technické prohlídky. Obojí je uvedeno v technickém průkaze," řekl serveru ředitel odboru provozu silničních vozidel ministerstva dopravy Josef Pokorný. V Česku se data z technických kontrol aut sbírají už zhruba devět let a zájemci o koupi vozu budou moci zjistit údaje i ze starších prohlídek. Náklady na zpřístupnění informací z STK nepřesáhly podle serveru 100.000 korun.
Údaje o najetých kilometrech nebudou zatím k dispozici u nově dovezených ojetých aut, která v Česku neprošla technickou kontrolou. Česko stále plně nevstoupilo do evropského monitorovacího systému Eucaris, který má bránit podvodům s auty. Podle Pokorného ale většina států stav tachometru při technických kontrolách stejně neeviduje.
Změnit by to mohla evropská směrnice na jednotné provádění technických prohlídek, která přikazuje evidovat stav tachometru, a členské státy ji mají splnit do roku 2017. Tato evidence má být součástí systému Eucaris.
V Česku podle společnosti Cebia, která se zabývá ověřováním původu a stavu vozidel, loni změnilo majitele asi 570.000 ojetých osobních aut s průměrnou cenou 159.000 korun a z toho zhruba 220.000 aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100.000 kilometrů. Kvůli nižšímu počtu najetých kilometrů mohli prodávající navýšit cenu zhruba o 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla loni hodnota odcizených vozidel.
Na ministerstvu průmyslu a obchodu na jaře vznikla komise, která chce podvodné stáčení tachometrů postihovat. Ta zvažuje například to, že by kvůli tomu vznikl v trestním zákoníku nový paragraf. To ale podle serveru všechna ministerstva, která návrh připomínkují, odmítla.
zdroj: ČTK